A MÁTRAFÜREDI TAGÓVODA KÖRNYEZETTUDATOS
SZEMLÉLETET ALAPOZÓ PEDAGÓGIAI PROGRAMJA
Gyöngyös Város
Óvodái Mátrafüredi Tagóvoda.
Mátrafüred
üdülőkörzet, a helyi lakosok száma 1000 fő.
Az óvoda épülete
erdei környezetben helyezkedik el, egy kétszintes épület földszintjén.
Az emeleten erdészeti középiskolások kollégiuma működik.
Az óvodában 1
osztatlan csoport működik, 3-tól 6 éves korig fogadjuk a gyerekeket.
A
gyermekkel
kapcsolatos oktatónevelő munkát 2
óvodapedagógus, 1 dajka és 1fő
négyórás
takarítónő látja el.
A
Tagóvoda-vezető az intézmény működésével
kapcsolatos minden dologi és hivatalos ügyet intéz, de a csoportban is tölt
heti 24 órát. Az óvodapedagógussal együttműködve látják el a csoporttal
kapcsolatos feladatokat.
Óvodánk
2008-ban
a Környezetvédelmi Minisztérium által
kiírt pályázaton elnyerte a „ZÖLD
ÓVODA”
címet, melyet 4 évig viselhetünk.
Szintén
ebben az
évben beléptünk a Magyar Madárvédő
Egyesületbe, mint Madárbarát Óvoda.
Az Óvodai
nevelés országos alapprogramjával összhangban
valósítjuk meg sajátos
célkitűzéseinket
és feladatainkat. Célunk a gyermekek
környezettudatos szemléletének
megalapozása, hogy a természet legyen az
óvodások ismereteinek egyik fő
forrása.
Feladatunk
szerteágazó, egymásra épülő és
egymással összefüggő, komplex módon
érvényesülő
tevékenységek szervezése, melyek
átszövik az óvodai nevelés teljes
rendszerét.
Az óvodai nevelés rendszerében
megvalósuló feladatok biztosítják az
óvodai
nevelés céljának kiteljesedését.
Nevelési
koncepciónk a környezeti adottságokat kihasználva:
ü
Az
óvoda
szellemiségében a környezeti nevelés
alapján működik. A helyi nevelési program
a környezeti nevelést kiemelten „kezeli”, erre
építi a fejlődést elősegítő
tevékenységeket,
tartalmazza a fenntarthatóság pedagógiája
iránti elkötelezettséget.
ü
Az óvodai nevelésben alapvető követelmény a
gyermekek emberi méltóságának, jogainak biztosítása.
ü
Az óvodások nyugodt, érzelem gazdag, harmonikus
fejlődésének elősegítése a magasabb rendű érzelmek kibontakoztatása az életkori
és egyéni sajátosságok figyelembevételével.
ü
A
sokoldalú képességfejlesztéssel a gyermeki
személyiség egészére irányuló
fejlődésének biztosítása,
elősegítése. Siker
orientált, a környezetésben jól
eligazodó, jó kapcsolatteremtő képességgel
rendelkező gyermekek nevelése.
ü
A
gyermekeknek alapvető tevékenysége a játék,
játékosság, ezen keresztül az iskolai
életre való érettség
kialakítása.
ü
Az oktató-nevelő munkában az óvónő személye,
mint követendő példa jelenjen meg.
ü
Az óvónő jó kapcsolata a családdal biztosítja, hogy a pedagógus és a szülő számos kompromisszum
során tanulja meg, mikor és hogyan képviselheti legjobban a gyermek érdekeit.
ü
Célunk az egyéni képességfejlesztés, mely mindig
a gyermek aktuális fejlettségéhez igazodik.
ü
A gyermekkel a természet megszerettetése, a népi
kultúra alapjainak megismertetése.
2. AZ
INTÉZMÉNY JOGI STÁTUSZA
Az intézmény hivatalos elnevezése:
Gyöngyös Város Óvodái
Mátrafüredi Tagóvoda
Az intézmény pontos címe, telefonszáma:
3232
Mátrafüred, Üdülősor út 1.
37/320-021
Az intézmény fenntartója:
Gyöngyös Város Önkormányzata
Az intézmény fenntartójának címe, telefonszáma:
3200.Gyöngyös,
Fő tér 13.
37/313-050
Az intézmény jogállása:
részben önálló
Az intézmény alapításának éve:
1950
Az intézmény alaptevékenysége:
Az
óvodáskorú gyermekek egészséges,
harmonikus
személyiségfejlesztése és az iskolai
életmódra való felkészítés.
Az intézmény kereskedelmi tevékenységet nem folytat.
Az
intézmény alapítványa:
Erdőszéli Óvodáért Alapítvány
Beóvodázási körzet:
Mátrafüred közigazgatási területe
A Mátrafüredi Tagóvoda helyi nevelési programját
átdolgozta:
Erdélyi Éva
A pedagógiai programot benyújtó Tagóvoda-vezető:
Erdélyi Éva
A helyi pedagógiai program készült:
2004
A nevelési program átdolgozása:
2008
Cél,
feladat:
Az
egészségnevelés olyan tevékenységek
összessége, amely az élet
minőségét komplex módon kívánja
javítani. Nemcsak arra tanít, mi hasznos és
káros, hanem készségeket fejleszt ahhoz, hogy az
ember az egészségét képes
legyen megőrizni és védeni egész élete
folyamán. Feladatunk az életkornak
megfelelő helyes életritmus kialakítása, mivel az egészséges
testi-lelki fejlődés
alapfeltétele. Meg kell ismertetni a szülői
házból hozott tapasztalatokra
építve a testápolás,
táplálkozás, öltözködés,
mozgás, pihenés, levegőzés,
testedzés fontosságát, helyességét.
Ily módon alapvető szükségletükké
válik az
egészséges életmódra törekvés.
Nagyon fontos ezen a téren a szülőkkel való
együttműködés.
.Megvalósítás
módja:
A
gyermekekkel
való megismerkedés folyamatát elindítja,
hogy az óvodai felvétel után anamnézist
készítünk.
Elsősorban a
gyermek testi szükségleteinek
feltárására helyezzük a hangsúlyt,
mivel a gyermek
közérzetét a testi szükségletek
kielégítése alapozza meg. A gyermek csak
így
tud más tevékenységet elvégezni.
A
fokozatosság betartásával törekedjék
az
óvónő, hogy a gyermek egyre önállóban
elégítse ki igényeit, az
öltözködés,
testápolás, étkezés területén.
A
gyakori kirándulások,
természetjárások során alakuljon ki
bennük az
igény a rendszeres erdei sétákra. Tudatosan
ügyeljenek ilyenkor is a testi
higiéniára. Miközben az egészséges
életmód jegyében sétálnak, mozognak,
tornáznak a szabadban, alkalom kínálkozik az erdei
környezet által kínált
lehetőségek észrevételére és
kipróbálására, az erdő szabályainak
megismerésére,
a „természet közeli” viselkedésminta
adására
Törekedjünk
a
gyermek természetes mozgáskedvének
fenntartására, a mozgás
megszerettetésére.
Rendszeres mozgással egészséges életvitel
kialakítása a célunk.
Testi
képességek, fizikai erőnlét fejlesztése, a gyermekek minden nap elegendő időt
tartózkodjanak a szabad levegőn, növelve ezzel is ellenálló képességüket.
A
délutáni pihenésnél kényelmes
fekvőhely, csendes, nyugodt környezet biztosítása.
Fokozott
figyelmet fordítunk a speciális betegségben szenvedő gyermekekre (pl. ételallergia).
A
családok egészséges életvitelének
segítése, életmódbeli szokásaik
befolyásolása
prevenció, példamutatás
segítségével.
A fejlesztés tartalma alapján nevelésünk eredménye:
Az iskoláskor kezdetére:
Váljon
szokásukká a rendszeres, gondos
tisztálkodás, önállóan mosakodjanak,
figyelmeztetés
nélkül használják a
körömkefét, ha szükséges. Fogkefe,
fogkrém használat váljék
elemi szükségletté.
Önállóan használják a WC-t,
vigyázzanak a WC, mosdó rendjére.
Önállóan használják a fésűt,
zsebkendőt. Zsebkendőt, köhögéskor, tüsszentéskor tegyék szájuk elé.
Váljék
szilárd
szokássá az étkezés közbeni
kulturált magatartás. Használják helyesen
az evőeszközöket,
vigyázzanak az asztal tisztaságára,
rendjére.
Helyes,
természetes testtartás megszoktatása álló, ülő helyzetben.
Önállóan
öltözzenek, vigyázzanak ruhájuk
tisztaságára. Tudják eldönteni az
időjárásnak
és hőmérsékletnek megfelelő
öltözködést.
Alakuljon ki igény a mindennapi
levegőzésre és testmozgásra, mozgása harmonikus, összerendezett legyen.
Cél,
feladat:
Az
óvodai élet
során a közösségi nevelés az
egész nevelőmunkát áthatja,
továbbfejleszti a
családban megindult nevelést és
előkészíti a gyermeket az iskolára.
A környezettudatos
szemléletet alapozó neveléssel beindíthatjuk a természeti és társadalmi
környezetükkel, a környezetvédelemmel kapcsolatos pozitív erkölcsi érzelmeket.
Az
óvodának
össze kell hangolni a szülőkkel a nevelést, csak
így érhet el eredményt. Tudatosítani
kell a szülőkkel , hogy a közösségi
nevelés terén nekik is vannak feladataik. Segíteni
kell a gyermeket az óvodában bevezetett szokások
és szabályokat megismerésében,
hogy be tudjanak illeszkedni az óvodai
közösségbe.
Érzelem
gazdag, jól szocializált, önfeledt, a természetben és a társadalmi környezetben
jól eligazodó, kiegyensúlyozott, társas kapcsolataiban stabil gyermekeket
szeretnénk nevelni.
Megvalósítás
módja:
Az
érzelmi
biztonságot nyújtó közvetlen, szeretetteljes,
nyugodt, családias légkör kialakítása,
a közösségi élet színterének
otthonossá tétele.
A sok közös tevékenység, közös élmény
megszervezése, hagyományok, szokások ápolása, alakítása.
A
közös
együttlétek átélése során olyan
erkölcsi tulajdonságok is fejlődnek, mint a
jó-rossz felismerése, őszinteség,
igazmondás, a gyengébb védelme,
segítése,
felelősségvállalás,
önállóság, önfegyelem,
szabálytartás.
A
gyermek
harmonikus fejlődésének,
alkalmazkodóképességének
fejlődését segíti a mindennapi
testi-lelki edzés lehetősége.
El
kell érni, hogy a gyermekek legyenek képesek a
környezetükben lévő
emberi kapcsolatokban észrevenni a jót és rosszat.
A gyermek-gyermek és
felnőtt-gyermek közötti pozitív érzelmi
töltésű társas kapcsolatok segítenek a
gyermekeknek megteremteni az egészséges
önérvényesítését és
önértékelését.
Önmaguk
és mások szeretésére és
tisztelésére, megbecsülésére
neveljük
őket. Szociális érzékenységük
fejlődésével tolerálják a
"másságot".
Segítjük az érzelmekre
épülő kapcsolatteremtő képességek megerősödését, a barátkozást.
Biztosítjuk
a mindennapi mesét,
melynek hatása erősíti az összetartozás
érzését, az együttlét önfeledt
örömét,
egyben erkölcsi értékeket közvetít a
gyermek számára. Ezt erősíti a pedagógus
mintája is.
Megkülönböztetett
figyelmet fordítunk a nehezen szocializálódó, lelassult fejlődésű, hátrányos
helyzetű gyermekek differenciált fejlesztésére, érzelmi, akarati életük
alakítására.
Rögzítjük a
gyermekek fejlődésének a nyomon követését, eredményeit, hiányosságait. A
megfelelő szakemberek véleményét kikérjük.
A
fejlesztés tartalma alapján nevelésünk eredménye:
Tisztelje
és
szeresse a természetet, az állatokat, vegye ki
életkorának megfelelően részét a
természet-állatvédelemből.
(madáretetés, védett növények, bogarak
ismerete)Tudjon
különbséget tenni a szép, tiszta, piszkos,
rongált környezet között, alkosson
véleményt erről.
A megkezdett munkát felszólítás nélkül
befejezik.
Legyen igényük
az örömszerzésre társaikkal, óvónőkkel, szülőkkel szemben.
Szívesen
segítenek a társaiknak, a felnőtteknek,
önállóan észreveszik, hol tudnak
segíteni.
Segítsék egymást
öltözésnél, étkezésnél.
Tisztelettel
viselkedjenek a felnőttek iránt, vigyázzanak
munkájuk eredményére,
kíméljék meg
őket.
Ne
vágjanak az
óvónő, társaik szavába,
érdeklődéssel hallgassák őket, hallgassák
meg egymást.
Váljék
szokásukká az igazmondás, használják
természetesen az udvariassági formulákat:
köszönöm, kérem, szívesen stb.
Közösségi
öntudat, büszkeség a közös
teljesítményekre, sikerekre alakuljon ki a gyermekben,
a közösségi célok érdekében
fegyelmezetten, kitartóan legyen képes munkát
végezni.
Bontakozzon
ki a
képessége arra, hogy méltányolni tudja
mások erőfeszítéseit, és meg tudja
ítélni
a helytelen magatartást.
3.
3. ÉRTELMI NEVELÉS
Cél, feladat
Az
értelmi
nevelés, mint tervszerű, irányított szervezett
folyamat, megvalósulása, hatása
olvadjon egybe a gyermek minden más
tevékenységével. Távlatként
készítse fel a
gyermeket az iskolai tanulásra. Az óvónő a
gyermekek megismerési vágyára,
érzelmi beállítottságára,
önkéntes figyelmére támaszkodva
valósítja meg
kitűzött céljait, melyek: az értelmi
képességek fejlődése valamint megtanulás
vágya, a gondolkodás öröme, a
beállítódás, feladattudat,
önfegyelmezés
képessége. Az értelmi fejlesztés a gyermek
érdeklődésére,
kíváncsiságára épül,
mely változatos tevékenységekben jut
kifejezésre. A tapasztalatok, ismeretek
szerzésének kerete a játék, amely egyben
eszköze a tanulásnak. A
környezetszeretetre, környezetvédelemre nevelés
kiváló alkalmat nyújt a
gondolkodás, a rész-egész viszony, az ok-okozati
összefüggések megértésére.
Megvalósítás
módja:
A kötetlen, komplex foglalkozásokon minél több
mozgásos cselekvést igénylő feladatot adunk, melyek a gyermekek önkéntes
figyelmét az adott témára irányítja. Gyakori terepgyakorlatok, erdőjárások erre
kiváló lehetőséget adnak.
Az értelmi
nevelésben alaposan tervezünk, de ezt nem mereven alkalmazzuk, alkalmazkodunk a
gyermekek spontán kíváncsiságához.
Az oktató munka
folyamán odafigyelünk a differenciálásra, hogy mindenki fejlettségének
megfelelő feladatot kapjon.
Az értelmi
nevelésben figyelmet fordítunk arra, hogy szervesen egymásra épüljenek az egyes
foglalkozások anyagai, lehetőség szerint projekt módszert alkalmazunk.
Gyakran
teremtünk beszédhelyzeteket, hogy gyakorolhassa a
beszélgetésben való aktív
részvételt.
Oldott, derűs légkört teremtve fejlődik a gyermek
természetes közlési vágya,
kapcsolatteremtő beszédkészsége. Megteremtjük
a beszéd és gondolkodás
összhangját.
Gyakori
dicsérettel növeljük tanulási kedvüket.
Arra
ösztönözzük
a gyermeket, hogy merjen bátran kérdezni,
ügyelünk rá, hogy kérdéseire
választ
kapjon. Legyen képes meghallgatni másokat.
A beszédhibák
kiszűréséhez logopédus segítségét kérjük.
A
fejlesztés tartalma alapján nevelésünk eredménye:
Az
óvodáskor
végére érjék el az iskolai
tanuláshoz szükséges fejlettséget az
érzékelési,
észlelési, emlékezet, figyelem, képzelet,
gondolkodás terén.
Alakuljon ki
képszerű, szemléletes gondolkodásmód, szándékos figyelme legyen kialakulóban.
Beszédhelyzetekben
legyen bátor, beszéljen tisztán, érthetően, szókincse legyen minél nagyobb.
Rendelkezzen
erős feladat- és kötelességtudattal.
Tényszerű
ismereteik széleskörűek, rendezettek legyenek.
Rendelkezzék
életkorának megfelelően gazdag szókinccsel.
4. A NEVELÉS
KERETE
A
foglalkozások
rendszere
|
Kötetlen,
összevont
foglalkozás
|
Középső
csoport
|
Nagycsoport
|
HÉTFŐ
|
Ének-zene
Irodalom
|
|
|
KEDD
|
Környezet
tevékeny
megismerése
Irodalom
|
|
|
SZERDA
|
Testnevelés(kötött)
Irodalom
|
|
Matematika
|
CSÜTÖRTÖK
|
Vizuális
nevelés
Irodalom
|
Matematika
|
|
PÉNTEK
|
Testnevelés(kötött)
Irodalom
|
|
|
A hetirend nem napokhoz kötött tevékenységeket
jelent, hanem egy-egy
környezeti téma köré csoportosítva, azt
körbejárva dolgozza fel az élményeket,
tapasztalatokat, ismereteket a különböző
foglakozási területeken keresztül.
A táblázatban foglalt hetirend a kezdeményezések heti rendjét mutatja,
emellett a választhatóság elve szerint naponta lehetőségük van a gyerekeknek az
éneklésre, verselésre, mesélésre.
Ha az időjárás megengedi, a mozgásos foglakozásokat az udvaron,
egyébként pedig az iskola tornatermében tartjuk meg átöltözéssel kötelezően.
A gyermekek a tevékenységeket egyéni és mikro-csoportban végzik.
A
napirend
járuljon hozzá a gyermekek egészséges
fejlődéséhez. Biztosítsa a gyermekek gazdag,
változatos tevékenységét.
A napirendben a legtöbb időt a gyermekek legfőbb tevékenysége a játék
kapjon.
A rendszeresen visszatérő ismétlődések érzelmi biztonságot teremtenek a
gyermekben. Stabilitás és rugalmasság jellemzi. A stabil pontokat,
rendszerességet az azonos időpontban visszatérő tevékenységek jelentik. A
rugalmasság biztosítja az előre nem tervezett események beilleszthetőségét a
főbb keretek megtartása mellett.
Az óvónő
ügyeljen arra, hogy a gyermekek szabadidejükben a tevékenységeiket szabadon választhassák
meg. Érvényesüljön egész nap során a folyamatosság.
A napirend alkalmazkodjék az évszakhoz. Az évszak lehetőségeit
használjuk ki.
Kinn és benn egy
időben és folyamatosan kétféle tevékenység folyik:
Az
amit a
gyermekek maguk találnak ki és valósítanak
meg, és az amit az óvónő kezdeményez
vagy a gyermekek ötletei alapján szervez meg.
Nagy
időegységekben gondolkozunk. Ráérősen és
élvezettel játsszuk végig amit
elkezdtünk.
Hosszabb-rövidebb idő alatt mindig be is fejezzük a
játékot.
A
játék minden
perce segítője az érzésnek, fejlődésnek
és fejlesztésnek, a szeretetteljes hangulatnak.
NAPIREND
A gyermekek igénylik az ismétlődő napirendet, ami általában így alakul:
Tevékenységek
|
A tevékenység
|
kezdete
|
vége
|
megnevezése
|
6.
30
|
9. 35
|
Játék közben kisebb csoport és egyéni
foglalkozás kezdeményezése. Testnevelés (mindennapos testmozgás
WC használat. Tízórai, teremrendezés
|
9.
35
|
10.
00
|
Összevont vagy önálló foglalkozás a gyermek
kedve és igénye szerint
|
10.
00
|
12.
00
|
Öltözködés sétához, WC-mosdó használat.
Séta, levegőzés (rossz idő esetén játék,
játék elpakolás)
Vetkőzés, WC használat, kézmosás
|
12.
00
|
13
. 00
|
Ebéd, fogmosás, elpakolás, fektetés
|
13.
00
|
14.
30
|
Pihenés
|
14.
30
|
17.
00
|
Öltözködés,
teremrendezés, WC használat, kézmosás, uzsonna, játék
folyamatos hazavitele a gyermekeknek
|
5. AZ ÓVODAI
ÉLET TEVÉKENYSÉG FORMÁI
5.
1. JÁTÉK
Cél,
feladat:
A gyermek
számára a játék nem csupán szabadidős tevékenység, hanem létforma
A játék
formáinak és tartalmának gazdagításával a gyermek képességeinek fejlesztését segítse elő.
Fejlessze
a
mozgást, növelje a kitartását,
önállóságát,
hozzáértését.
A
gyermekek a játék útján ismerkedjenek a
tárgyakkal, a világgal, a tárgyak
tulajdonságaival,
a valóság jelenségeivel, eseményeivel.
A játék
szituáció kialakulása, a "mintha" helyzet gazdagítja a képzeletét,
gondolkodást.
Játék
közben megismerkednek az ok-okozati összefüggésekkel.
A játékban
lehetőséget kap a kreativitása fejlődésére.
A játékban
alakul, fejlődik a gyermek-gyermek, gyermek-felnőtt közötti társas kapcsolat,
a gyermek megtanulja a viselkedési szabályokat.
A
megvalósítás módja:
Nyugodt légkör biztosítása, az elmélyült játék feltételeinek
megteremtésére
A
napirenden
belül elegendő hely és idő biztosítása, a
játékhoz szükséges eszközök
folyamatos
biztosítása
Ötletek, helyzetek, lehetőségek teremtése a sokszínű játék
kialakulásához
Az
egyéni élményeken túl közös
élményszerzési lehetőségek
kihasználása
a játék fejlesztése érdekében.
A
szocializáció, a környezeti nevelés
céljának és feladatának
megvalósítása
szempontjából különös jelentőségű a
közös élményekre épülő
közös tevékenységek
gyakorlása.
Szükség esetén
bekapcsolódás a játékba, segíteni együttjátszás a gyermekekkel.
Közbelépés,
beavatkozás a játék folyamatába az
óvónő részéről csak indokolt esetben
történjék.
(nem kívánatos viselkedési formák,
balesetveszély)
Felügyelet
nélkül sosem maradjanak a gyermekek.
A
fejlesztés tartalma alapján nevelésünk eredménye:
A
kezdeti
magányos játékból az egymás mellett
játszáson keresztül jusson el a gyermek a
közös játék, majd a kis csoportok mind jobban
szervezett viszonylag tartós
együttműködésig.
Legyenek képesek
az óvoda végére szerepjátékot összehangoltan játszani társaikkal.
A szerepjátékban
tartsák be a játékszerekkel és társaikkal kapcsolatos elemi szabályokat.
Építő-konstruáló
játékban, barkácsolásban tudjanak
minél bonyolultabb alkotásokat létrehozni
saját elképzeléseik illetve társaik,
óvónőik javaslata alapján.
Használják fel
a kirándulások, természetjárások
során közösen gyűjtött anyagokat,
terméseket a
barkácsoláshoz.
Legyenek
igényesek saját és társaik
munkájára. Biztonsággal használják
az építőjáték
elemeit, hozzá való szerszámokat.
Legyenek
képesek
különböző anyagok, eszközök kombinált
alkalmazására is. Használják fel az
újra
hasznosítható anyagokat.
Játékidőben
rajzoláshoz, festegetéshez, tépéshez, vágáshoz a rontott papírgyűjtőből
használják a papírt.
Szabályjátékban
az iskola kezdésére el kell érniük a
gyermekeknek a fejlődés azon szintjére,
hogy be tudják tartani a játékhoz
szükséges szabályokat, a közösség
érdekeit
előtérbe tudja helyezni, társaival közösen
őrködjön a szabályok betartásán, a
győzelem érdekében.
Az egészséges versengés közben alakuljon ki a kudarc elviselésének megtanulása.
Alakuljon
ki a gyermekekben az együttérzés.
kibékülés, vigasztalás,
kivárás,
engesztelés érzése.
Fejlődjön kommunikációs kapcsolatteremtő készségük.
Cél, feladat:
Célunk,
hogy a
gyermekek számára a munkajellegű
tevékenység szívesen, örömmel
végzett tevékenység
legyen.
A
játékhelyzetben,az élethelyzetekben,
bármely tevékenységben adódik
lehetőség a
munkavégzésre, amely a
személyiségfejlesztés fontos eszköze.
Az önkiszolgálás
során gyakorolja azokat a fogásokat, készségeket, melyek egyéb munkajellegű
tevékenységekre alkalmassá teszik.
A közösen végzett
munka közben a gyermekeknek fejlődik társas kapcsolata. Felismeri, hogy miért
szükséges a munka elvégzése.
A munkán
keresztül fejlődik esztétikai érzéke, rendszerességre nevel. Fejlődjön kitartása,
a megkezdett munka befejezésére való igénye, feladattudata.
A
megvalósítás módja:
Minden
gyermeknek lehetőséget biztosítunk arra, hogy önkéntesen, önállóan, kedve és
képességei szerint elvégezhesse az önmagával kapcsolatos önkiszolgáló
tevékenységet illetve a társai érdekében végzett munkatevékenységet.
Folyamatosan
biztosítjuk és bővítjük a
munkatevékenységhez szükséges gyermekek
számára
megfelelő eszközöket.
A
munkaeszközök
számára olyan helyet biztosítunk, ahol a gyermekek
bármikor elérhetik és használhatják
a szükséges eszközöket.
Lehetőséget
adunk a gyermekeknek bármilyen őket érdeklő munkatevékenység elvégzéséhez.
Kerti munka
iránti érdeklődésüket folyamatos feladok adásával kívánjuk elérni.
Környezetvédelemmel
kapcsolatos munka jellegű tevékenységeket végzünk ( szemét gyűjtése az erdőben,
komposztálás, stb)
Törekedünk arra,
hogy minden munkatevékenység örömet jelentsen a gyermekeknek és teljes
önállósággal végezhessék.
A
fejlesztés tartalma alapján nevelésünk eredménye:
Jussanak
el a
kezdeti, saját szükségleteik
kielégítéséért végzett
önkiszolgáló munkától a
társaikért is szívesen végzett
munkáig.
A gyermek legyen képes társaival
összehangolva, közösen dolgozni.
Lássa
meg, hogy miért fontos, miért van értelme a
munkajellegű
tevékenység elvégzésének,
ezáltal erősödjék feladat tudata,
kötelességtudata.
Vegyék
észre az összefüggést a munkájuk
eredménye és a környezetvédelem
között.
Legyen természetes a gyermekeknek a munkába való bekapcsolódás, belső
motiváció késztesse erre.
Tanulják meg az
általuk végzett munka menetét, az eszközök használatát.
Éljék
át a munka
örömét, az eredményért vállalt
erőfeszítés szépségét és
nehézségét.
Tanulják meg,
hogy a munka eredménye akkor tökéletes, ha pontosan, a szabályoknak megfelelően
végzik.
Tanulják meg tisztelni a munkát végző embert
Balesetvédelmi, higiéniai szabályokat tartsák be.
5. 3. TANULÁS
Cél, feladat:
Az
óvodában a tanulás folyamatos,
jelentős részben utánzásos, spontán
tevékenység, amely nem szűkül le az
ismeretszerzésre, az egész óvodai nap
folyamán adódó helyzetekben, természetes
és szimulált környezetben,
kirándulásokon, az óvodapedagógus
által kezdeményezett
foglalkozásokon és időkeretekben valósul meg.
A
tanulás közben
végzett sokféle tevékenység
lehetőséget ad az érdeklődés
kielégítésére, a
tapasztalatszerzés, a "megtanulás", a gondolkodás
örömének átélésére,
az alkotásra, az emberi és tárgyi környezet
szépségének felfedezésére. A
tanulás a gyerekek világképének
alakulását is befolyásolja. Hatására
a gyerekek
tapasztalatai rendeződnek. Pontosabbá válik
érzékelésük, észlelésük,
megfigyelőképességük, tartósabb lesz
figyelmük, emlékezetük, gazdagodik
fantáziájuk,
fejlődik beszédük és gondolkodásuk,
képessé válnak problémák
felismerésére és
megoldására.
Célunk a készségek, jártasságok
kialakítása a tevékenységeken keresztül, ismeretek elsajátítása,
tudásgyarapítás.
A megvalósítás módja:
A tanulás fogalmát tágabb
értelemben használjuk, hiszen a gyermek minden tevékenysége révén tanul.
A tanulás, a műveltségi területek
tartalmi feldolgozása nem önálló tevékenységformaként jelenik meg.
Helyszíni foglalkozások
szervezésével figyelmüket az adott témára irányítjuk, mivel cselekvően vehetnek
részt az ismeretek megszerzésében.
A tanulás tartalma, vagyis a
tapasztalatok és ismeretek elsősorban a gyermek közvetlen társadalmi-,
természeti környezetéből származnak.
Megteremtjük a gyermeki kérdésekre,
válaszokra épülő ismeretszerzés feltételeit.
A fejlesztés
tartalma alapján nevelésünk eredménye:
Tapasztalatgyűjtés során szerzett ismereteket tudja
alkalmazni.
Fejlődjön a megfigyelő képességük, a gyakorlati probléma és feladat
megoldási képességük.
Ismerjék meg a tanulás elemi szintű technikáit.
Finommotoros készségekben váljon jártassá.
6. 1. A
KÜLSŐ VILÁG TEVÉKENY MEGISMERÉSE
Cél:
Olyan
szokások,
szokásrendszerek, viselkedésformák
megalapozása, olyan képességek tudatos
fejlesztése a gyermekekben, melyek elősegítik a
természetes és az ember által
épített, létrehozott környezettel – az
ott lévő értékekkel – való harmonikus
kapcsolatuk, a környezeti problémák iránti
érzékenységük, a helyes
értékrendszer, a természet-, és a
környezetbarát magatartás alapjainak
megteremtését.
Feladat:
-
a gyermekek közvetlen környezetében lévő világ
értékeinek megismertetése, megszerettetése
-
a természeti és társadalmi környezethez fűződő pozitív
érzelmi viszony alakítása
-
az élő
és élettelen környezeti tényezők
leglényegesebb
összefüggéseinek megláttatása a helyi
sajátosságok felhasználásával
-
a környezettudatos életvitel kialakítása (energiával,
vízzel, árammal való takarékoskodás, a pazarlás elkerülése)
-
a természetes élethelyzetek kínálta lehetőségek
felhasználása- modellezés szenzitív játékokkal
- erdei óvoda program bevezetése
Már
az óvodába lépés előtt a
családban megkezdődik az érzelmi vonzódás,
az érdeklődés felkeltése a természet
iránt. A családra építve
óvodánkban ezt tovább folytatva alakítjuk
ki azoknak a
szokásoknak a körét, amelyek biztos alapot adhatnak
az iskolai környezeti oktató-
nevelő munkához, a korszerű környezeti kultúra
kialakulásához.
Az óvodai nevelés egészében érvényesülő
folyamat, a gyermekeket körülvevő és a tágabb természeti, társadalmi környezet
megismerése. Ezeket az ismereteket tapasztalatszerzés útján sajátítják el.
Tapasztalatokat alkalmi és folyamatos megfigyelésekkel szereznek a gyerekek,
főként szabadban, terepen, helyszíneken.
Figyelmet
fordítunk a gyermekek egyéni
fejlődésének eltérő ütemére és
a differenciálás tudatos
érvényesítésére a
fejlesztési folyamatban. Fontos, hogy a gyermekekhez kellő
időben jusson el a
fejlesztő hatás, és akkor amikor arra neki
szüksége van, amikor őt fejleszti.
A gyermekek kérdéseikre mindig
életkoruknak megfelelő, de mégis tudományos megalapozottságú választ kapnak.
Lényeges
a cselekvés, a szemlélet és
a szóbeli közlés egysége, az
óvodapedagógusok és a szülők személyes
példaadása,
amellyel viselkedési mintát nyújtanak a
gyerekeknek.
A
megvalósítás módja:
A környezet megismerése áthatja a
gyermekek életét, s az óvodai élet egészét.
A
környezet
megismerésénél törekedünk a
komplexitásra, lehetőség szerint
összekötjük a
vizuális neveléssel, az ének-zenével,
ábrázolással, az irodalmi neveléssel.
Mivel óvodánk az
"erdő közepén" áll, ki kell használni az adottságokat gyakori sétákkal,
túrákkal így amit csak lehet a helyszínen élőben tapasztalhatják meg a
gyermekek. Lehetőség szerint a foglalkozásokat a szabad természetben szervezzük
meg, ahol minden kézzel fogható és látható.
Bizonyos
témakörök folyamatos megfigyelést igényelnek (pl.: évszakok változása)
Biztosítunk
minden eszközt és lehetőséget a gyermekeknek a természetben való folyamatos
tevékenykedéshez.
Biztosítjuk
a feltételek ahhoz, hogy élősarok, konyha, fűszer- és virágoskert működjék az óvodában, valamint
a hagyományokhoz híven kis állatok tartását is folytatjuk.
A
környezet
megismerésére nevelésnél nagyon fontos a
kötetlenség és önkéntesség,
hiszen
csak az érzelmileg motivált gyermek tud aktívan
részt venni a témák
feldolgozásában, így érezheti
magát otthon a természetben.
Egy-egy témakör
nem esik szét foglalkozásokat, itt is előtérbe kerül a komplexitás.
Célunk a
természeti környezet mellett a közvetlen társadalmi környezetünkkel kapcsolatos
tudásanyag átadása is.
A környezeti
neveléshez kapcsolódó természetes élethelyzetekben tanítjuk meg a gyermeket a
helyes viselkedésre és minden olyan dologra, ami a világban való igazodásukat
megkönnyíti.
1.A társadalmi
és természeti környezet megismerésének alapjai:
-
a családról alkotott ismeretek, személyi dataik,
-
az óvoda mint új környezet megismerése, mind tartalmát,
mind funkcióját, mind a hozzájuk való alkalmazkodás szokásrendjét illetően,
-
legyen tapasztalatuk az orvos, a védőnő munkájáról,
-
testséma: saját testén való tájékozódás, testrészek,
érzékszervek,
-
szerezzenek tapasztalatokat az óvoda környékén
megfigyelhető felnőtt foglalkozásokról (kereskedelem, építkezés, erdőtisztítás,
stb.),
-
az iskolába készülők látogassanak el a közeli iskolába,
beszélgessenek el az ott szerzett tapasztalatokról,
-
ismerjék a színeket, az alapszíneken kívül a
keverteket, tompítottakat, erősítetteket is, tudják ezeket létrehozni,
-
gyakorolják
a helyes közlekedést, helyes viselkedést az
utcán. Ismerjék a szárazföldi, vízi,
légi közlekedési eszközöket. Ismerjenek
néhány alapvető közlekedési szabályt
-
Figyeljék meg a napszakokat, az ehhez kapcsolódó
tevékenységeket,
-
tudják az évszakok nevét, jellemzőit, napok nevét,
sorrendjét,
-
ismerjenek meg zöldségféléket, gyümölcsöket, fákat,
cserjéket, kerti- és vadvirágokat,. ismerjenek házi és vadállatokat (erdei
emlősöket, rovarokat, pókokat, madarakat, vizek és vízpartok élőlényeit, vízi
madarakat, tengerben élő halakat, madarakat, emlősöket, más égtájon élő
emlősöket, ház körül élő állatokat).
2. Jelenségek,
kapcsolatok a természetben:
-
a
növények és állatok megismerése
közben érzékeljék a
gyerekek, hogy az élőlények és az őket
körülvevő környezet között, valamint a
különféle élőlények között
kapcsolat van. (életközösségek,
tápláléklánc)
Évszakos kirándulások, erdei óvoda,
múzeum látogatás, stb.
-
a kerti
munkák során végzett megfigyelések, a
természet
sarokban végzett kísérletezgetések, a
kirándulásokon szerzett közvetlen
megfigyelések segítik a tapasztalatok
bővítését. (madáretetés, csiga
figyelés,
csíráztatás, növény
ültetés, hőmérséklet –szél
-csapadék mérése, erdők
életközösségei,
gyógynövények, stb.),
-
tudjanak alapvető növény és állatgondozási műveleteket,
-
megtapasztalhatják, hogy bizonyos élőlények mindig
meghatározott feltételek ( környezeti tényezők) között fordulnak elő (sás-nád,
giliszták),
-
Láthatják, hogy minden élőlény fontos abban az
életközösségben, ahol él. Mindegyiknek meghatározott jelentősége, szerepe van,
-
Felismerhetik az alapvető oksági összefüggéseket (a
költöző madarak élelem hiány miatt repülnek el télen).
3.
Természetvédelmi és környezetvédelmi nevelés
- A gyermekek védjék az élő és élettelen környezetet, ne
rongálják.
- Zöld jeles napok játékos, életkorhoz igazodó
feldolgozása.
- Az
anyag összeállításánál helyet
kap az élethez
nélkülözhetetlen levegő, víz (tiszta
víz, szennyvíz), a közlekedés káros
hatásai (por, gázok, zaj),az élővilág
védelme, természetvédelem.
- Ismerkedjenek meg életkoruknak megfelelően a szelektív
hulladékgyűjtéssel, annak fontosságával, az újrahasznosítással.
- Takarékoskodjanak a vízzel, villamos energiával.
- A
„hulladék nem
szemét” elv hasznosítása az
újrafelhasználás érdekében
(ajándékkészítés,
játékkészítés
stb.) megvalósul.
A
fejlesztés tartalma_alapján nevelésünk eredménye:
A
gyermekek
tudjanak eligazodni közvetlen természeti és
társadalmi környezetükben,
óvják-védjék a környezetükben
előforduló állatokat, vigyázzanak
környezetünk
rendjére és tisztaságára.
Tudják kifejezni
érthetően a környezetükben szerzett tapasztalataikat, élményeiket.
Ismerjék
meg
saját magukkal kapcsolatos fontosabb dolgokat:
lakáscím, szülők foglalkozása,
születési dátum, ismerjék meg
életkoruknak megfelelő szinten a biztonságos
közlekedés
szabályait, a közlekedési eszközöket.
Tudják
megkülönböztetni az élőlények nagy
csoportjait, különös mélységben azokat az
állatokat, növényeket, amelyek közvetlen
környezetünkben előfordulnak (házi állatok,
vadállatok, az erdő növényei, a kert
növényei)
Legyenek
tájékozottak az évszakok jellemzőiben, változásaival kapcsolatos jellemzőkkel.
Ismerjék fel a
napszakokat, a színeket, testrészeket, a leggyakoribb intézmények rendeltetéseit.
Ismerjék fel az ok-okozati összefüggéseket.
Nap mint nap
tevékenykedjenek az élősarokban, az időjárásnak megfelelően a kertben.
Ismerjék meg a környezetüket, fedezzék fel az
összefüggéseket.
Alakuljon
ki bennük a szülőföld, az ott élő emberek, a hazai táj, a helyi néphagyományok,
értékek szeretete és védelme elemi szinten,
Alakuljon a
gyermekek mennyiségi, formai, nagyság-, tér-, és síkbeli szemlélete.
Pozitív
érzelmi viszony alakuljon ki bennük a természet védelmével, szeretetével kapcsolatban.
Ismerjék
a
szelektív hulladékgyűjtés, az újra
hasznosítás fontosságát, váljon
szokásukká
ennek gyakorlása.
Viszonyuljanak pozitívan a zöld jeles napokhoz.
Váljon természetessé
számukra a környezetvédelem!
Cél,
feladat:
A
rendszeres
mozgással elősegítjük az egészséges
életvitel kialakítását, a gyermekek
természetes
mozgáskedvének megőrzését, a mozgás
megszerettetését.
A mozgástapasztalatok bővítése, sok gyakorlással a mozgáskészség
alakítása.
A
testi
képességek, fizikai erőnlét fejlesztése a
rendszeres kirándulások, erdőjárások
során.
A
mozgáson
keresztül az értelmi struktúrák és
szociális képességek fejlesztése.
A
megvalósítás módja:
A testnevelési
foglakozások mindhárom korcsoportban kötelező heti két alkalommal összevontan
történik tornateremben, átöltözéssel.
A
mozgástevékenységet, ha az időjárás
engedi a szabadban végezzük.
A
testnevelési foglalkozásokon a játékosságot alapvető eszközként alkalmazzuk.
Alkalmat
teremtünk speciális gyakorlatok beiktatásával
a testalkati deformitások megelőzésére
is (lábboltozat erősítés, gerinctorna).
Az egyes
mozgásformák ismétlésének számát ahhoz igazijuk, hogy a csoportnak milyen az
általános fejlettsége, fejlődés üteme.
Mivel esetünkben
osztatlan csoportról van szó, különböző nehézségű differenciált feladatokat
adunk, hogy minden gyermek megtalálja a neki megfelelőt.
Minél gyakrabban
használjuk a babzsákot, ugrókötelet, labdát különböző méretben.
A fejlesztés tartalma alapján nevelésünk eredménye:
Mindennapos testnevelés, kötelező foglalkozás során
alakuljon ki igény a rendszeres testmozgásra.
A rendgyakorlatok során megtanulják a vezényszavak
használatát, egymással összehangolt végrehajtását: csoport indulj, csoport
állj, köralakítás stb.
A
gimnasztikai gyakorlatok végzésekor növekedik
teljesítőképességük, mozgásuk
összerendezetté, megfelelő ritmusúvá
válik.
Különböző mozgásformákat
biztonsággal végeznek: guruló
átfordulás előre,
gurulás a test hossztengelye körül,
támaszálló-guggoló gyakorlatok,
páros
gyakorlatok, kéziszer gyakorlatok.
A
padgyakorlatok, ugrógyakorlatok gyakorlásával
növekednek tapasztalataik az egyensúlyozásban,
ugrásban, egyensúlyérzékük
fejlődik. Fel-le lépés, fel-le ugrálás,
padon járás-mászás,
távolugrás
helyből.
Futógyakorlatok
közben legyenek kitartóak, futó és
fogójátékokat óvónő
irányítása nélkül is
végezzenek. Tudjanak váltott ritmusban
(gyors-lassú) futni, futás közben tárgyakat
kikerülni.
Biztonságossá válik a labdakezelésük, tudják
legalább ötször folyamatosan a földhöz ütögetni a labdát, eldobni, elkapni,
gurítani.
Dobógyakorlatok során labdazsákkal és labdával
alsó-felső dobással kifeszített kötelet át tudnak dobni, célba dobni.
Cél és
feladat:
Célunk
a minket
körülvevő világ mennyiségi, formai,
kiterjedésbeli összefüggéseinek
felfedezése,
megtapasztalása játékos formában,
lehetőség szerint természeti környezetben, a
gyermek igényeihez alkalmazkodva.
Feladatunk a
gyermek matematikai érdeklődésének felkeltése, az elemi, ok-okozati összefüggések
felismertetése, megtapasztalása
Pozitív
viszony
kialakítása a problémahelyzetek
megoldásához, a logikus gondolkodás
megalapozása.
A
megvalósítás módja:
Olyan
eszközök
és tevékenysége biztosítása, ami
felkelti a gyermek érdeklődését és
természetes
élethelyzetekben teszi lehetővé számukra a
matematikai tapasztalatok és ismeretek
megszerzését.
A
gyermekek a
természetes környezetben végzett
megfigyeléseik alkalmával vegyék észre,
hogy a
tárgyak, személyek, halmazok
összehasonlíthatók,
szétválogathatók tulajdonságaik
szerint, ill. saját szempontok alapján.
A
matematikai
foglalkozások kis csoportoknál a gyermek ötleteire,
igényeire, aktuális élményeikre
támaszkodva játékosan, a játékba
építetten valósul meg.
A középső-nagy csoportban a foglalkozás heti egy alkalommal, de
lehetőség szerint komplex foglalkozásba illesztve.
Mivel
az óvodás
korosztály tempója lassúbb, nem igényli az
állandó újat nap mint nap; a feldolgozandó
anyagot csökkentjük és inkább a
többszöri gyakorlásra, ismétlésre
fektetjük a
hangsúlyt, hogy lehetőségük legyen elmélyedni
az adott témában
Egy-egy feladat
megoldásában legyen a gyermeknek lehetősége többszöri nekifutásra is
mindaddig, amíg sikerélményhez nem jut.
A
fejlesztés tartalma alapján nevelésünk eredménye:
Legfőbb
feladat,
hogy az iskoláskor elejére a gyermekekben alakuljon ki
pozitív kapcsolata a
matematikával. Szívesen számlálgasson,
lelje örömét a problémahelyzetek
megoldásában.
Legyenek
képesek
jól ismert tulajdonságok szerint
válogatásra, sorba rendezésre,
kiegészítésre. Összehasonlításaikat szóban és cselekvésben
is tudják kifejezni.
Ismerjék meg és
használják biztonsággal a több-kevesebb, ugyanannyi, hosszabb, rövidebb,
alacsonyabb, magasabb kifejezéseket.
Ismerjék az
összemérés, párosítás, a tükörkép fogalmát.
Cél és
feladat:
Az
anyanyelvi és
irodalmi nevelés egymástól
elválaszthatatlan, az óvodai élet
egészét áthatja.
Az
állatok,
növények iránt kialakítandó
pozitív érzelmi viszony elősegítése a
róluk szóló
versek, mesék segítségével.
Cél
a nyelv
szépségének, kifejezőerejének
megismertetésével, a helyes
nyelvhasználattal,
mondatszerkesztéssel a biztonságos
önkifejezés megalapozása, a korosztálynak
megfelelő irodalmi élmények
nyújtásával az irodalmi érdeklődés
felkeltése.
A
magyar
irodalmi kultúra átadásának
megalapozása, a népmesék
alkalmazásával.
A
megvalósítás módja:
Kirándulások alkalmával a természettel kapcsolatos versek felelevenítése.
Beszélgetésre
alkalmas nyugodt, kiegyensúlyozott légkör
megvalósítása és fontos
kötetlenség.
A beszédöröm
biztosítása: arra neveljük a gyermekeket, hogy bátran nyilatkozzanak megmondják
az élményeiket.
Lehetőséget
teremtünk minden gyermeknek a folyamatos beszéd gyakorlására. Képesek legyenek
arra, hogy másokat türelmesen meghallgassanak.
A
népi mondókák,
népmesék gyakori bemutatásával a magyar
kultúra minél mélyebb megismertetése, a
magyar irodalmi kultúra átadásának
megalapozása, a gyermekek szókincsének
bővítése.
A
beszédmegértés, beszédtechnika fejlesztése, a helyes kiejtés gyakorlása
A mese-vers
bemutatása mindennapos program az óvodában, mely kötetlen, de megfelelő motivációval
el kell érnünk a gyermekek érdeklődésének felkeltését.
Komplex
foglalkozásokon minden alkalommal meg kell jelenni a mesének, versnek
Biztosítjuk
a
mesélőkedvű gyermekeknek, hogy időnként
fantáziájuktól vezérelve saját
meséiket
elmesélhessék a többieknek.
Játékidő
alatt a
gyermekek spontán kezdeményezésére vagy az
óvónő direkt kezdeményezésére
mindig lehetőséget kell adni a dramatizálásra,
bábozásra.
A fejlesztés tartalma alapján nevelésünk eredménye:
A nagycsoport végére a gyermekek rendelkezzenek
megfelelő szókinccsel, tudják kifejezni magukat választékosan.
Hat éves korukra tudjanak a gyermekek helyesen,
tisztán érthetően beszélni, merjenek kisebb-nagyobb csoport elé kiállni és
előadni
Az óvoda végére rendelkezzenek megfelelő
mese-versanyag ismerettel, legyen megalapozva a magyar irodalmi kultúra
ismeretük (minél több népmese).
Alakuljon ki az irodalom és a gyermek közötti mély
pozitív viszony, gazdagodjék szókincsük.
Cél és
feladat:
Az
ábrázoló tevékenység a tárgyi
világ megismerését, feldolgozását,
újraalkotását teszi lehetővé a gyermekek
számára. Kiváló lehetőséget
nyújt az
újra hasznosítható anyagok
felhasználására. Az
ábrázolási tevékenységnek nem
maga az alkotás esztétikai értéke a
célja, hanem maga az örömteli tevékenység
A
nevelési cél a
vizuális észlelés, emlékezés,
képzelet, a vizuális gondolkodás
pontosabbá tétele,
az intellektuális látásmód
kialakulásának megalapozása.
A
vizuális nevelés a gyermekek
egyéni fejlettségi szintjüknek megfelelően
képi-plasztikai kifejezőképesség
birtokába juttatja, kialakítja bennük az elemi
képolvasási, komponáló, térbeli
tájékozódó és rendező
képességet.
A
megvalósítás_módja:
Az
ábrázoló tevékenység
mindhárom korcsoportban kötetlen, hiszen az
ábrázoló tevékenység
végzése nem történhet"parancsszóra'.
Ez a kreatív
munka egyik alapfeltétele.
Amikor
lehetőség van rá, komplex foglalkozás
keretében történjék az
ábrázoló tevékenység. Minél
gyakrabban használjuk fel a természetből gyűjtött
természetes anyagokat.
A
napi
játéktevékenység során
biztosítjuk a gyermekek számára, hogy amikor
kedvük van,
bármikor ábrázoló-alkotó
tevékenységet folyatathassanak. Festhessenek,
tépkedhessenek, ragaszthassanak bármikor.
Munkája végeztével a gyermekek tegyenek rendet, az eszközt rakják a
helyére Az elkészült munkákat bemutathatják társaiknak és szüleiknek =
sikerélmény
Biztosítjuk,
hogy mindig olyan technikával dolgozhassanak, amellyel a legjobban ki tudják
fejezni magukat.
Lehetőséget
nyújtunk, hogy megismerkedjenek a gyermekek régi mesterségekkel, szövés,
varrás, agyagozás, fonás, hímzés.
A
fejlesztés tartalma alapján nevelésünk eredménye:
Az
iskolás
életre való felkészülés
elősegítése azzal, hogy a gyermekek megismerik és
biztonsággal
alkalmaznak számos technikát és munkafolyamatot
Különösen nagy hangsúlyt kap, hogy
a gyermekek biztonsággal kezeljék az ecsetet, vízfestéket, megfelelő legyen a
ceruzafogásuk.
Tudjanak formákat mintázni, elképzeléseik alapján és megfigyeléseik
felhasználásával.
Egyénileg vagy csoport munkában készítsenek egyszerű játékokat,
kellékeket.
Fokozott önállósággal
tudják alkalmazni a megismert technikát, önállóan díszítsenek
Érezzenek
késztetést arra, hogy figyelmüket
összpontosítsák, technikai tudásukat
aktivizálják.
Ismerkedjenek
meg műalkotásokkal.
6. 6.
ÉNEK-ZENE, ÉNEKES JÁTÉK
Cél,
feladat:
Az
óvodai zenei
nevelés célja, a zene iránti
érdeklődés felkeltése, befogadásra
való képesség
megalapozása
Fontos, a gyermekek zenei hallásának, ritmusérzékének érzékelési
készségének, harmonikus képmozgásának fejlesztése
A magyar zenei
nevelés szilárd alapja a közös ének, mely hordozza, gazdagítja az anyanyelvi
örökséget. Fontos, hogy a gyermekeinek örömmel, felszabadultan énekeljenek.
A népdalok,
mondókák segítik a zenei anyanyelv megalapozását.
A
természet
szeretetére való nevelés fontos eszköze az
állatokról, növényekről szóló
zenei
anyagokkal, dalokkal való ismerkedés.
A
megfelelő légkör biztosítja az érzelmi
motiváltságot, az énekléssel
gátlásaik feloldását, a
közösségi érzésük és
magatartásuk kedvező alakulását.
A
megvalósítás módja:
Az ének-zenei
hallás fejlesztése áthatja a mindennapi életet, a hét bármely napján
a
játékidő
keretén belül játszunk a dalokkal,
körjátékokkal, zenével. Nagyon fontos, hogy
a részvétel önkéntes, tehát
mindenképpen örömmel történik. Elsősorban
a
gyermek spontán kezdeményezésre
építünk, ennek hiányában
óvónői kezdeményezésre.
Feladatunk
meghatározásakor komplexitásra
törekszünk. Kapcsoljuk dalainkat és
mozgásanyagunkat
a környezet megismeréséhez,
neveléséhez, mese-vershez, matematikai
játékokhoz
ábrázoláshoz és testneveléshez.
Szorosabban
kapcsolódunk a környezeten belül az évszakokhoz és az évszakokhoz kapcsolódó
népszokásokhoz, hagyományokhoz, a meséhez és a vershez, mert közös a ritmus,
sőt a versek szövege, ritmusa kapcsolható az egyéb készségfejlesztőkhöz.
Megismertetjük a
gyermekeket az egyszerűbb ritmusjátszó és népi hangszerekkel.: Dob, csörgődob,
cintányér, zenei triangulum, xilofon, furulya.
A dalanyag és a zenehallgatás anyagának összeállítására nagy gondot
fordítunk egész évre tervezzük, sok gyakorlásra, ismétlésre adva módot.
Az
éves
tematikai terv havi bontásban tartalmazza a
ritmusérzék és hallásfejlesztés
feladatait. A megvalósítás nem kötött
foglalkozásokon történik - egy napon -
hanem eloszlik a hét napjaira, a gyermekek
érdeklődésétől és
aktivitásától
függően.
A
fejlesztés tartalma alapján nevelésünk eredménye
Az iskoláskor
kezdetére a gyermekek rendelkezzenek széleskörű ismeretekkel, életkoruknak
megfelelő dalokról, népdalokról, dalos játékokról.
Ismerjék fel és
magabiztosan használják a halk-hangos, magas-mély, lassú-gyors dallambujtatást.
Ritmus, visszhang, egyenletes lüktetés, dalok ritmusát tudják
eltapsolni .
Ismerjék fel bizonyos hangszerek hangját, biztonsággal használják is.
Tudjanak
csoportosan énekelni egyszerre, azonos tempóban, tisztán, helyes szövegkiejtéssel
és bátran énekeljenek egyedül is.
Alakuljon
megfelelő szinten a csoportfegyelmük, csoportos éneklés közben figyeljenek egymásra.
Szeressék meg az egyéni
és közös éneklést.
7. AZ ÓVODA KAPCSOLATRENDSZERE
A gyermek
elsősorban a családban nevelődik. Célunk, hogy a nevelés az óvodával összhangban
történjék.
A.)
Családlátogatás:
Célja, hogy az óvodapedagógus megismerje a
gyermeket közvetlen
környezetében, felmérje helyét a
családban, tájékozódjon a család
nevelési
elveiről, szokásairól
B.) Beszoktatás:
Különbséget kell tenni a családból, vagy
bölcsödéből illetve más
közösségből érkező
gyermekek között.
A
beszoktatásra azért van szükség, mert a gyermek új környezetbe kerül, új
emberekkel, szokásokkal találkozik.
A beszoktatás
meghatározza a későbbi közösségi életet is.
C.) Közös
programok, ünnepek:
Lehetőséget teremtenek a család és az óvoda
közötti kapcsolat
elmélyítésére, egymás
szokásainak, értékrendjének még jobb
megismerésére, nevelési
elveik elmélyítésére
Közös programok,
ünnepek, közös kirándulások. családi nap, gyermeknap.
D.) Nyílt nap:
A szülőknek lehetőséget biztosítunk, hogy
betekintést nyerjenek a napi életbe.
A szülők személyes élményeik alapján a
gyermekek új vonásait, tulajdonságait
fedezhetik fel, képet kapnak a gyermekek
közösségben elfoglalt helyéről,
viselkedéséről, egyúttal módjuk van a
társaikkal való összehasonlításra.
E.) Fogadóóra:
Előzetes időpont-egyeztetéssel bármikor lehet a szülővel bonyolítani.
Ilyenkor
lehetőség van olyan információk cseréjére, amelyek bizalmasak, illetve a gyermekekkel
és közvetlen környezetével kapcsolatosak.
F.)
Szülői értekeztet: Az óvodát, gyermeket, szülőt érintő legfontosabb témák,
feladatok, programok megbeszélésre nyújt lehetőséget
Az
óvodapedagógus feladata a szülők
véleményének, javaslatának
meghallgatása
Iskolai
és
óvodai pedagógusok megbeszélései. Partneri
igényfelmérés elkészítése
mindkét
részről.
Óralátogatás.
Célunk:
Az óvodából az
iskolába való beilleszkedés segítése.
A pedagógiai
módszerek, eljárások összehangolása.
Zökkenő
mentesebbé válik a gyermekek számára az
átmenet, az intézmények elvárásai
közelednek
egymáshoz.
Lehetőségeinkhez
és a gyermekek életkori sajátosságaihoz igazodva minden évben ellátogatunk
Gyöngyösön a Mátra Múzeumba, a Mátra Művelődési Központ
gyermekszínházi előadásaira (évente 3-4 alkalommal) és a mátrafüredi Palóc
Múzeumba.
Évente
látogatást teszünk állatkertbe, vadasparkba,
lehetőség szerint a Fővárosi Bábszínházba, Kolibri Színházba.
Részt veszünk az
óvodák által szervezett városi rendezvényeken zöld jeles napokon (Madarak-fák
napja, Állatok napja, Szivárvány
rajzverseny, Mesemondó verseny, Föld napja, Közlekedési nap, Méhek napja).
Óvoda-Nevelési tanácsadó
Iskolaérettségi vizsgálat, szakmai
tanácskozások, megbeszélések.
A valamilyen részképesség zavarral,
magatartásproblémával küzdő gyermekek fejlesztése,
illetve a számára legmegfelelőbb
iskolatípus megválasztása.
A fejlesztésre szoruló gyermekek
időben a megfelelő szakemberhez kerülnek. Rendszeres az információcsere az
óvodapedagógussal, közösen történik a segítségnyújtás.
Óvoda-Tanulási Képességeket Vizsgáló Bizottság
Gyermekek vizsgálata. A sajátos
nevelési igényű gyermekek fejlesztésének szakszerű ellátása.
Testi, érzékszervi, értelmi,
beszéd- vagy más fogyatékos gyermekek ellátása szakértői
vélemény alapján. Annak
meghatározása, hogy mely nevelési-oktatási intézményben nyerjen felvételt.
A beutalt
gyermekek pontos
szakvéleményt kapnak problémájuk
okáról, amely elősegíti
fejlesztésüket, a
nekik megfelelő iskolatípus kiválasztását.
Óvoda-Heves megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete
Továbbképzések, előadások,
gyakorlati bemutatók szervezése.
A továbbképzések útján tájékozódása
szükséges ismeretekről, újpedagógiai módszerekről
eljárásokról, információszerzés.
Bővül a kollégák szakmai ismerete,
felkészültsége. A kredit pontok
megszerzésével eleget teszünk a törvényi előírásoknak.
Más óvodák pedagógusai is megismerhetik
munkánkat.
Óvoda-Gyermekjóléti szolgálat
Családokkal való kapcsolattartás.
A hátrányos és veszélyeztetett
helyzetben élő családok, gyermekek érdekeinek segítése.
Követhetőbbé válik a családban is a
gyermekek fejlődése, bővülnek a segítségnyújtás lehetőségei.
Óvoda-Gyermekorvos, védőnő
Az óvodás gyermekek szűrése,
vizsgálata.
Folyamatos
információ csere, a
családok segítése az egészséges
életmód kialakításában. Minden
kisgyermek
számára a rendszeres óvodába
járás biztosítása.
Formálódik
a gyermekek, családok
egészséges életvitelének igénye,
rendszeressé válik a gyerekek óvodába
járása.
Óvoda-Civil szervezetek
Közös programok szervezése, egymás
rendezvényeinek látogatása, közös pályázatok készítése.
A város kulturális és közéletében
való részvétel, egymás segítése a pályázatokban.
Javul az információ csere,
hatékonyabb a közös munkavégzés
Mivel szülői
igény a zeneóvodai szolgáltatásra jelentkezett, igy heti egyszeri alkalommal zeneóvodai
foglalkozást tart óvodánkban képzett zenetanárnő.
A szülők kérésére heti egy alkalommal
bevezetésre került az angol nyelvoktatás is.
A tornaterem
lehetőségeit kihasználva délutáni sportfoglalkozást is szerveztünk.
A
foglalkozások
önköltségesek és a napirend zavarása
nélkül a nevelési időn túl tartjuk.
Amennyiben a
szülők igényt tartanak más speciális szolgáltatásra, mi nyitottak vagyunk ennek
megszervezésére.
Óvodánkban a
gyermekvédelmi tevékenységet az előírt jogszabályoknak megfelelően végezzük a
helyi munkaterv alapján.
Feladatok:
Legfontosabb feladatunknak a gyermekvédelmi törvényt tekintjük.
l. Hátrányos helyzetű és veszélyeztetett gyermekek helyzetének
felmérése.
2. Az óvodában
lévő veszélyeztetett és hátrányos helyzetű gyermekek meglátogatása.
3.
Beszédhibás gyermekek felmérése,
logopédiai rendelésre irányítása.
4.
Családi
körülmények vizsgálata a
hátrányos helyzetű és veszélyeztetett
gyermekeknél (védőnő,
szomszédok információja a
családról).
5.
Szociális gondokkal küszködő családok
segítése /térítési díj
támogatás/.
6. Egyedülálló,
kis fizetésből élő szülők segítése
7. Óvodánkban
etnikai kisebbséghez tartozó gyermek
nincs.
8. Óvodánkban
testi és szellemi fogyatékos gyermek nincs, de ha ilyen jelentkezik felvételre
szívesen állunk a szülők és a gyermek rendelkezésére.
Az egyéni bánásmód elvét alkalmazzuk.
9. A PROGRAM
MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FELTÉTELEI
A mátrafüredi tagóvodában 1 osztatlan csoport működik, 3 - 6 éves
korig.
Az
óvoda nyitva
tartása:06.30-17.00-ig tart. A gyermekekkel
érkezésüktől távozásukig
óvodapedagógus
foglalkozik
A
gyermekekkel
kapcsolatos oktató-nevelő munkát két
felsőfokú végzettségű óvónő
látja el.
A
tagóvoda-vezető óvónő végzi az óvoda adminisztrációs feladatait is.
Az
óvodás gyermekekkel kapcsolatos oktatási anyagot havonta előre tervezzük. A nevelési
feladatokat 3 hónapra előre korcsoportonként.
A komplex és kötelező foglalkozásokat mindkét óvónő szervezi és le is
bonyolítja.
Hiányzás esetén
helyettes nevelő van a csoporttal 07. 00-17. 00-ig.
Az ünnepekre
lassan készülődünk, a gyermekekben az ünnepi hangulat kialakulását így fokozzuk.
Az
ünnepi
előkészületekben aktívan részt vesznek a
gyermekek, ötleteiket, kívánságaikat
figyelembe
vesszük.
Az
előkészületekbe igyekszünk minél több szülőt bevonni, így erősítve az
óvoda-szülő kapcsolatot.
Óvodai ünnepeink:
-
október 5.
állatok világnapja
-
október 23.
nemzeti ünnep
-
december első 3 hete
advent, karácsonyi
készülődés
-
december 6.
mikulás
-
december 3. hete
karácsonyi
ünnepség, fenyő állítás
-
február
farsang, télűzés
-
március 15.
nemzeti
ünnep
-
március 22.
víz
világnapja
-
április
óvoda szépítő nap /szülők, gyerekek/
-
április
húsvéti készülődés
-
április 22.
föld
napja
-
május
családi nap az óvodában
-
május első vasárnapja anyák napja
-
május 10.
madarak, fák napja
-
május utolsó vasárnapja gyermeknap
-
június első hete
nagycsoportosok
búcsúja, évzáró
-
június eleje
hagyományos év végi kirándulás
-
június közepe
látogatás a
gyöngyösi állatsimogatóba
Az óvodában 4 fő
dolgozik.
Az egy osztatlan
csoporttal 2 óvónő, l dajka és 1fő négyórás takarító foglalkozik.
Az
óvodapedagógus összehangoltan végzi a
csoportban folyó oktatási-nevelési munkát.
Mindkét óvónő
hangsúlyt fektet arra, hogy a csoportban nyugodt, szeretetteljes légkört alakítson
ki.
Pedagógiai
munkáját a tőle telhető maximális
színvonalon végzi, felkészülése
tudatos, folyamatos,
rendszeresen képzi önmagát és szervezett
továbbképzéseken vesz részt.
Nevelési
stílusa, a nevelési helyzetek megoldásában mindig a gyermek érzelmeit megértő,
megnyugtatást sugárzó, azonosul a gyermekkel.
Stabil
szokásrendszert alakit ki, következetes szabályrendszert állit.
Fő nevelési
módszerünkben pozitív példa kiemelése, dicséret, buzdítás
Dajkák
segítik
az óvónők munkáját, ügyelnek az
óvoda és berendezési tárgyai
tisztaságára.
Az
öltözködésnél, mosdóban aktívan segítenek.
Az óvoda helyiségeipedagógiai
céljaink megvalósítását
segítik elő. Az óvodai környezeti hatások
befolyásolják a gyermekek
személyiségének alakulását.
Ezért olyan esztétikus,
színharmóniát biztosító, gazdag
tárgyi környezetet igyekszünk kialakítani,
amely kedvezően befolyásolja a gyermekek
egészséges életmódjának
alakulását.
Az öltöző
berendezése és
világítása a gyerekek kényelmes
vetkőzését – öltözését
szolgálja. Minden
gyermek holmija számára külön, megfelelő
tároló helyet biztosítottunk, melyet a
gyermekek jelével láttunk el. Az öltözőben a
tornazsákok tárolására külön
szekrény áll rendelkezésre.
A csoportszoba több
funkciónak
is megfelel: a játék, barkácsolás,
vizuális tevékenységek színtere, 30 fő
számára nyújt tágas teret. A mesesarokban
zajlik a kötetlen beszélgetés,
mesélés;
a csoportszoba egyik sarkában élő állatot (teknős,
díszhalak) is tartunk.
Az
étkezések és
a délutáni pihenő egy másik, szintén
tágas szobában folyik, a két
különböző
funkciót ellátó teremrészt zöld
növényekkel gazdagított paraván
választja el
egymástól. Az étkezéshez jól
tisztítható, esztétikus porcelán és
üvegedényeket
használunk.Kis kenyérkosarak, abroszok, minden alkalommal
papírszalvéta
egészítik ki a terítéket. Az
ágyneműt kéthetenként a szülők mossák, vasalják.
A szobák nagy
ablakfelületek, illetve lámpatestek által megvilágítottak.
Világos,
tiszta;
hideg-meleg vizes mosdó, 4 db WC, melegítő konyha
tartozik a kiszolgáló
egységhez. Kézmosáshoz folyékony szappan
használatát tartjuk megfelelőnek. Könnyen
elérhető fogason minden gyermeknek jellel ellátott,
saját törülközője van. A
fogmosó felszerelések szintén jellel
ellátottak, így biztosítva azt, hogy a
gyermekek csak a sajátjukat használják. Megfelelő
magasságban elhelyezett
tükrök szolgálnak a ruházat és a haj
rendbetételének, valamint a helyes
fogmosási technika ellenőrzésére.
Az óvoda udvara az
egészséges életmódra nevelés egyik
színtere. Kialakítása, felszerelése az
óvodának sokféle
tevékenységét szolgálja minden
évszakban és a különböző napszakokban.
Talajfelületét igyekszünk változatossá
tenni, füves, homokos és betonos részek
kialakításával. Megfelelő arányban
biztosítjuk a napos és az árnyékos
részeket.
Mozgást fejlesztő eszközök (pl:
különböző mászókák),
homokozók és egyéb udvari,
egyéni-társas játékszerek teremtik meg a
lehetőségét a sokoldalú szabadon
választott tevékenységeknek. A nyári udvari
élethez műanyag székek, asztalok,
napernyők állnak rendelkezésre.